Historie (a budoucnost) slalomové dráhy v Praze - Troji

troja divaciZažila již toho spoustu. Soutěže dětí i mezinárodních hvězd, Světové poháry, závody českého poháru i nominační klání, dvakrát mistrovství světa a teď i mistrovství Evropy. Umělá slalomová dráha v Praze - Troji má bohatou historii. Jak dobře ji znáte?

Dráha vznikla z původní vorové propusti, která se využívala už od padesátých let 19. století. V sedmdesátých letech 20. století měla být tato propust zasypána, ale na popud profesora Jaroslava Pollerta se během deseti let přebudovala do podoby slalomové trati. Trojský slalomový kanál sloužil a je stále využíván jako hlavní tréninková trať pro reprezentanty České republiky ve vodním slalomu, ale svým zázemím a různými stupni obtížnosti patří k vyhledávaným místům také pro přípravu mládeže, výuku studentů vysokých škol, rafting, rodeo, přípravu hasičů, policie a k další aktivitám na divoké vodě.

Poprvé se vodáci na nové umělé trati v Troji svezli na podzim roku 1980. Už rok na to zde proběhl první národní závod a v roce 1982 další „O cenu Trojského koně“, tentokrát již s mezinárodní účastí. Vznikla tak tradice závodu tohoto jména, který se koná každoročně, buď jako samostatný mezinárodní závod nebo je jedním ze série Světových pohárů. Těch bylo v Praze doposud uspořádáno již 14 a to v letech 1992, 1995, 1996, 2000 až 2002, 2004, 2007, 2008, 2010 – 2012, 2014 - 2016.
V pražské Troji se také v roce 1994 konalo historicky první Akademické mistrovství světa. Velkou zásluhu na vzniku tohoto typu závodu v mezinárodním měřítku měl pan Květoslav Jech.

nadhled podzim vychodniČeský pohár se v Troji pořádá s drobnými přestávkami pravidelně, konkrétně od let 1993–6, až dosud. Mistrovství České republiky se uskutečnilo v Troji naposledy loni.
V roce 2006 se po dlouhých 39 letech uskutečnilo v České republice opět mistrovství světa ve vodním slalomu a stalo se tak právě v pražské Troji. Byla to v pořadí již čtvrtá mezinárodní akce na našem území. V roce 1967 se na Lipně uskutečnilo mistrovství světa ve vodním slalomu a zároveň se ve Špindlerově Mlýně konalo mistrovství světa ve sjezdu na divoké vodě. V roce 1996 proběhlo opět pod lipenskou hrází mistrovství světa juniorů a v roce 1998 bylo v Roudnici nad Labem uspořádáno mistrovství Evropy.

V roce 2013 zde znovu, po krátkých sedmi letech, proběhlo mistrovství světa ve vodním slalomu v rámci oslav stoletého výročí české kanoistiky. Mistrovství se stalo jednou z nejúspěšnějších sportovních akcí pořádaných na území České republiky. Mezi hlavní úspěchy patřil mistrovský titul Vavřince Hradilka, stříbro Jiřího Prskavce a Volfa se Štěpánkem. Dominanci ještě umocnili dvě zlaté medaile v kategorii K1 ženy a C2 muži v závodě týmů.
V loni hostil areál další ze série Světových pohárů, jak tomu bylo každoročně od MS 2013 a letos se poprvé v Praze v červnu poperou vodní slalomáři o evropské tituly.

Budoucnost slalomové dráhy?

Už roky sní čeští vodní slalomáři o nové trati v Troji a její výstavba je zase o něco blíž. Zastupitelstvo hlavního města Prahy totiž schválilo výkup pozemků mezi Vltavou a protipovodňovou hrází od nového trojského mostu po ulici Pod Havránkou v roce 2016. Nová dráha bude využívána zejména k přípravě pro vodní slalom, rodeo a raftingu, dále k výcviku studentů a složek integrovaného záchranného systému a také ke komerčním aktivitám pro veřejnost.

Trať bude 12 metrů široká, 270 metrů dlouhá, bude mít převýšení kolem čtyř metrů a kapacitu 1500 diváků. Celkem by dráha měla měřit 529 metrů a na jeho dolním toku budou odpočinkové plochy pro veřejnost. Přes trať budou vybudovány dva mosty a také vratný kanál. Obtížnost stávající slalomové dráhy bude snížena na rekreační splouvání a pro trénink začátečníků. Areál je součástí podporovaného projektu národních sportovních olympijských center.

Praha připravuje revitalizaci území o rozloze 11 hektarů, park bude kombinovat pobytové plochy s herními a sportovními prvky, chybět by nemělo lanové centrum, hřiště pro děti, venkovní posilovna, hřiště pro míčové hry či malé kulturní atrium s letním kinem.