2016 ICF CSL World Cups - Ivrea | La Seu | Pau | Prague | Tacen

Pravidla vodního slalomu

Stručná pravidla vodního  slalomu



Rychlost, síla a psychická odolnost jsou důležité vlastnosti špičkových vodních slalomářů. Jejich cílem je sjet divokou řeku či umělý slalomový kanál po trati vytyčené brankami umístěnými tak, aby co nejlépe otestovaly závodníkovy schopnosti. Nicméně toto nejsou jediné překážky – skály, vlny, vodní válce i síla a rychlost vody mohou hrát rozhodující roli. Po OH 2008 došlo k výrazným změnám – rozhoduje jedna jízda a místo branek projíždějí závodníci kolem jedné tyčky.

Závod s časem
Čas naměřený od doby, kdy závodník odstartuje do protnutí cílové linie, udává čas jeho jízdy. Jedná se o tzv. čistý čas“, k němu se již během jízdy připočítávají 2 sekundy za dotyk brány a 50 sekund za její minutí.

Co jsou to brány?
Závodníci projíždějí kolem tyčky na té straně, na které je umístěné číslo. Na stejné úrovni je na břehu vždy umístěna druhá tyčka, takže vzniká často velmi široká brána. Počet branek se pohybuje od 18 do 25. Pokud jsou brány zeleno-bílé, musí být projety směrem po vodě, po proudu – povody. Jsou-li červeno-bílé je nutné je projet směrem opačným, proti vodě – protivody.

Co znamená projet brány bez penalizace?
Závodníci musí projet všechny brány popořadě a to bez dotyku. Jestliže se závodník dotkne brány (lodí, pádlem, tělem), dostane dvou sekundovou penalizaci. Při minutí brány je závodník penalizován 50 trestnými sekundami. Závodník je penalizován 50 sekundami také v případě, kdy projede bránu v rozporu s pravidly – například ze strany, kde je přeškrtnuté číslo, během eskymáckého obratu (tedy hlavou dolů). Navíc platí, že průjezd je považován za správný jen v případě, že závodník má současně v bráně celou hlavu a alespoň část lodě. Právě tato podmínka dělá závodníkům největší problémy, protože se snaží co nejvíce zkrátit ujetou dráhu, a tak riskují. Všechny penalizace jsou připočítány k čistému času závodníka.

Co je slalomový závod?
Závod zahrnuje dvě kvalifikační, semifinálovou a finálovou jízdu. Ze dvou kvalifikačních jízd se započítává lepší výsledek. V semifinále se začíná „od nuly“ a jen jedna jízda rozhoduje o deseti postupujících do finále. Ve finálové jízdě mají všichni opět stejnou startovní pozici – výsledek semifinále se nezapočítává a vítězem závodu se stává závodník s nejlepším časem ve finálové jízdě.

Kategorie
K = kajak (závodník v lodi sedí a používá pádlo s dvěma listy)
C = kanoe (závodník klečí a požívá pádlo s jedním listem)
C1 = singlkanoe (v lodi je jeden závodník/závodnice)
C2 = deblkanoe (v lodi jsou dva závodníci)
Individuální disciplíny: muži: K1, C1 a C2; ženy: K1 a C1
Týmové disciplíny: Tým se skládá ze tří lodí stejné kategorie (3xK1muži, 3xK1 ženy, 3xC1 muži, 3x C2 muži). Všechny lodě vystartují najednou. Čas je měřen od doby, kdy první loď protne startovní linii a do protnutí cílové fotobuňky třetí lodí. Soutěž týmů (tzv. hlídky) se koná jen na světovém a kontinentálním šampionátu.

                                                 c2.jpg
c1.jpgk1_1.jpg